HAMZAH
FANSURI
Syeikh
Hamzah al-Fansuri dilahirkan di Barus atau Fansur pada pertengahan abad ke-16
hingga awal abad ke-17, tetapi tarikh lahir secara tepat belum dapat
ditentukan. Fansur merupakan sebuah kampung yang terletak di antara Kota
Singkel dengan Gosong Telaga (Aceh Selatan). Semasa zaman kerajaan Aceh
Darussalam, Kampung Fansur itu terkenal sebagai pusat pendidikan Islam di
bahagian Aceh Selatan. Perbezaan pendapat menyatakan bahawa, beliau dilahirkan
di Syahrun Nawi atau Ayuthia di Siam dan berhijrah serta menetap di Barus. Ayah
Seyikh Hamzah al-Fansuri bernama Syeikh Ismail Aceh pernah menjadi gabenor di
Kota Sri Banoi. Beliau menggantikan Gabenor Wan Ismail yang berasal dari
Patani, yang melepaskan jawatan kerana usianya yang lanjut.
Ibu bapa Hamzah telah meninggal dunia ketika beliau masih kecil. Suasana dan
keadaan ini mendorong beliau hidup terpencil dan berdagang atau mengembara dari
sebuah negeri ke sebuah negeri. Sewaktu mengembara dan berdagang itu, Syeikh
Hamzah al-Fansuri telah belajar berbagai-bagai ilmu dalam masa yang lama.
Selain menimba ilmu di Aceh, beliau juga mengembara ke pelbagai tempat, di
antaranya ke Banten (Jawa Barat). Sumber lain juga menyatakan bahawa beliau
pernah mengembara ke seluruh Tanah Jawa, Semenanjung Tanah Melayu, India, Parsi
dan Arab. Dikatakan
bahawa Syeikh Hamzah al-Fansuri sangat mahir dalam ilmu-ilmu fikah, tasawuf,
falsafah, mantiq, ilmu kalam, sejarah, sastera dan lain-lain. Dalam bidang
bahasa pula, beliau menguasai dengan kemas seluruh sektor ilmu Arabiyah dan
fasih dalam pengucapan bahasa tersebut. Beliau juga berkebolehan dalam pelbagai
bahasa lain seperti bahasa Urdu, Parsi, Melayu dan Jawa. Bahasa Melayu telah
menjadi bahasa ibundanya. Bahasa Melayu yang digunakannya itu sudah
memperlihatkan bentuk seperti yang digunakan sekarang.
Karya
Hamzah Fansuri
Karya-karya
Hamzah Fansuri sentiasa mengandungi kritikan-kritikan terhadap dunia politik
dan raja-raja sehinggakan beliau serta pengikutnya disenangi oleh kalangan
istana. Disebabkan kebencian ini, nama Hamzah Fansuri termaktub dalam kitab
penting sejarah Aceh, iaitu Hikayat Acheh dan Bustanus Salatin. Selain daripada
bidang kesusasteraan, Hamzah Fansuri juga mempelopori bidang penulisan
puisi-puisi falsafah dan mistik bercorak Islam. Karya-karya beliau dalam aspek
ini tidak dapat ditandingi. Beliau juga merupakan orang pertama melahirkan
kitab ilmiah Bahasa Melayu yang mempertingkatkan darjat Bahasa Melayu sebagai
sebuah bahasa intelektual dan penting dari aspek penyebaran ilmu dan
persuratan.
Hamzah fansuri dikenali sebagai seorang ulama tasawuf dan sastera. Namun,
beliau juga dikenali sebagai perintis dan pelopor dalam bidang kerohanian,
keilmuan, bahasa, sastera dan falsafah. Beliau merupakan seorang guru dan ulama
yang mempunyai pengetahuan yang mendalam dalam bidang tasawuf, fikh, mantik,
sastera, sejarah dan falsafah. Hamzah Fansuri gemar menulis sastera dalam
bentuk prosa dan puisi. Antara prosanya ialah kitab-kitab agama dan tasawuf.
Sebagai contoh, Asrarul ‘Arifin fi bayani ‘llmis Suluk wat Tauhid merupakan
sebuah karya tasawuf yang mengandungi akidah aliran Wahdatul Wujud. Manakala
karya Al-Muntahi dan Syarbu;’ Asyiqin atau Zinatul Muwahhidin mengandungi yang
syariah, hakikat, tarikat dan makrifat.
Hamzah Fansuri terkenal sebagai pelopor puisi Islam yang bersifat agama dan
tasawuf atau sufi: Ruba’I hamzah Fansuri mengandungi 42 buah rangkap syair yang
berinti ajaran Wahdatul Wujud. Syair-syair Hamzah Fansuri yang lain ialah:
- Syair Si Burung Pingai
- Syair Si Burung Pungguk
- Syair Sidang Faqir
- Syair Dagang
- Syair Perahu
TUN
SERI LANANG
Nama
sebenarnya ialah Tun Muhammad, bergelar Paduka raja seorang yang berjawatan
Bendahara. Tun Seri Lanang dilahirkan di Bukit Seluyut, Johor pada tahun 1565.
Kedudukannya ialah sebagai Bendahara Paduka Raja, Johor antara tahun 1580 dan
1615. Ada tanda-tanda yang menunjukkan beliau mempunyai darah keturunan Tun
perak, bendahara Melaka yang sangat bijak dan membawa Melaka ke persada dunia.
Tun Seri Lanang, sebenarnya bukanlah terkenal sebagai pengarang. Beliau lebih
terkenal sebagai pemimpin. Namun, mempunyai minat dalam dunia kepengarangan.
Titah raja pula dilakukannya dengan sempurna. Beliau mendapatkan teks tersebut
daripada Goq dan kemudiannnya menyusun, menambah dan memperbaiki mana-mana yang
perlu. Istilah zaman pascamoden kerja beliau dinamakan sebagai
intertekstualiti. Kerja mengarang itu dimulai pada bulan Februari 1614 sewaktu
di Johor dan kemudian di sambung di Aceh. Tambahan pula, semasa menulis Sejarah
Melayu, Tun Seri Lanang berada dalam tawanan Aceh. Setelah sempurna dikerjakan,
Tun Seri Lanang sedar bahawa isinya adalah mengenai salasilah raja-raja Melaka.
Teks diberi nama Sulalatus Salatin yang bererti “Salasilah Segala Raja-Raja”,
kemudian diterjemahkan oleh golongan moden menjadi Sejarah Melayu.
Ketokohan
Tun Seri Lanang
Tun
Seri Lanang dilantik sebagai Uleebalang Samalanga yang pertama yang terletak di
pesisir timur Aceh pada tahun 1613, dan terus memerintah selama 40 tahun
sehingga kematiannya pada tahun 1659 di Samalanga Aceh. Beliau menjadikan
Samalanga sebagai pusat pendidikan di Kesultanan Aceh Darussalam. Beliau banyak
membangunkan banyak masjid yang bukan sahaja berfungsi sebagai tempat ibadah,
tetapi juga pusat pengajian Islam seperti Kuta Balang, Masjid Raya dan Masjid
Matang Wakeuh.
Beliau juga bertindak sebagai penasihat kepada Sultan Iskandar Muda Mahkota
Alam, Sultan Iskandar Thani dan Seri Ratu Sultanah Tajul Alam Safiatuddin Shah.
Keturunan beliau Aceh telah bercampur baur dengan bangsawan Aceh, banyak yang
menjadi tokoh terkenal seperti Pocut Meuligo-“Srikandi Aceh”, Amponsyik Tenku
Muda Bugid, Uleebalang Samalanga yang berhasil menewaskan Belanda dalam perang
Acheh (1873-1942) pada tahun 1881 serta banyak lagi.
SYAMSUDDIN
AL-SUMATRANI
Syamsuddin
al-Sumaterani adalah salah seorang sufi Nusantara yang sering juga disebut
Syamsuddin Pasai. Nama lengkapnya adalah al-Syeikh Syamsuddin ibn Abdullah
al-Sumatrani. Beliau berasal dari Sumatera, yang pada saat itu dikenali dengan
nama Samudra Pasai. Beliau hidup pada masa kerajaan Aceh Darussalam di bawah
rejim Raja Iskandar Muda (1607-1636 M). Beliau adalah penyambung ajaran
wujudiyyah Hamzah Fansuri, yang pada akhirnya ajaran-ajaran beliau ditentang
keras oleh Syeikh Nuruddin al-Raniri yang hidup pada masa rejim Raja Iskandar
Tsani (1636-1642 M). Beliau dikatakan lahir antara tahun 1575-1630 M dan beliau
dikatakan meninggal dunia pada saat kekalahan pasukan Aceh melawan Melaka,
iaitu 12 Rejab 1039 H atau bersamaan dengan 24 Februari 1630 M.
Tauhid adalah ajaran utama Syeikh Syamsuddin, iaitu tentang wujud Tuhan yang
satu. Beliau merupakan penganut fahaman wahdat al-wujud dan dikenali sebagai
salah satu tokoh terkemuka kaum wujudiyyah yang di Aceh. Beliau mengatakan
bahawa tidak ada sesiapa pun dalam wujud kecuali Tuhan. Pandangan tidak ada maujud
selain Tuhan dalam pengajaran Syeikh Syamsuddin ini disebut dengan ajaran
tauhid murnia atau tauhid hakiki.
Pemikiran tasawuf dari Syeikh Syamsuddin yang berkaitan dengan Tuhan dan alam
adalah tentang martabat tujuh. Ketujuh martabat itu adalah martabat ahadiyyah,
martabat wahdah, martabat wahidiyyah, martabat alam al-arwah, martabat alam
al-mitsal, martabat alam al-ajsam dan martabat alam al-insan.
Karya-Karya
Syamsuddin Al-Sumatrani
Aktiviti
penulisan pengetahuan keIslaman di Aceh memang dimulai oleh Hamzah Fansuri,
yang dilanjutkan oleh Syamsuddin Sumatrani sebagai muridnya. Hal yang ditulis
oleh Syamsuddin Sumatrani adalah senada dan seirama dengan fahaman dan tulisan
Hamzah Fansuri. Pengetahuan sufi tahap mentali kedua tokoh ini tidak pernah
ditentang oleh Abdul Rauf bin Ali al-Fansuri (Syiah Kuala) sepertimana
diputarbelitkan dari sudut sejarah dan ilmiyah oleh sesetengah penulis yang
mengatakan Abdul Rauf Fansuri memihak kepada Nuruddin al-Raniri.
Karya-karya Syamsuddin Sumatrani ada yang ditulis dalam bahasa Arab dan bahasa
Melayu (Jawi), antara karyanya adalah seperti berikut:
1.
Jawhar al-Haqa’iq (30
halaman; berbahasa Arab), merupakan karyanya yang paling lengkap yang telah
disunting oleh Van Nieuwenhuije. Kitab ini menyajikan pengajaran tentang
martabat tujuh dan jalan untuk mendekatkan diri kepada Tuhan.
2.
Risalah Tubayyin Mulahazhat
al-Muwahiddin wa al-Mulhidin fi Dzikr Allah ( 8 halaman; berbahasa Arab). Karya
yang telah disunting oleh Van Nieuwenhuijze ini, walaupun sedikit sahaja
halamannya tetapi cukup penting kerana mengandungi penjelasan tentang perbezaan
pandangan antara kaum yang mulhid dengan yang bukan mulhid.
3.
Mir’at al-Mu’minin (70
halaman; berbahasa Melayu). Karyanya ini menjelaskan ajaran tentang keimanan
kepada Allah, para rasul-Nya, kitab-kitab-Nya, para malaikat-Nya, hari akhirat,
dan kadar-Nya. Jadi pengajarannya dalam karya ini membicarakan butir-butir
akidah, sejalan dengan fahaman Ahlus Sunnah wal Jama’ah.
4.
Syarah Ruba’I Hamzah
Fansuri (24 halaman; berbahasa melayu). Karya ini merupakan ulasan terhadap 39
bait (156 baris) syair Hamzah Fansuri. Isinya antara lain menjelaskan
pengertian kesatuan wujud (wahdat al-wujud). Karya ini merupakan bukti yang
cukup kuat bahawa Syamsuddin Sumatrani adalah penyambung aktiviti dan
bertanggungjawab menyebarkan ajaran gurunya Hamzah Fansuri.
5.
Syarah Sya’ir Ikan Tongkol
(20 halaman; berbahasa Melayu). Karya ini merupakan ulasan (syarh) terhadap 48
baris syair Hamzah Fansuri yang mengupas soal Nur Muhammad dan cara untuk
mencapai fana; di dalam Allah.
6.
Nur al-Daqa’iq (9 halaman;
berbahasa Arab, 19 halaman; berbahasa Melayu). Karya yang sudah ditrankripsi
oleh AH. Johns ini (1953) mengandungi pembicaraan tentang rahsia ilmu makrifah
(martabat tujuh).
7.
Kitab al-Harakah (4
halaman; ada yang berbahasa Arab dan ada pula yang berbahasa Melayu). Karya ini
berbicara tentang ma’rifah atau martabat tujuh.
MUNSYI
ABDULLAH
Abdullah
Munsyi atau nama sebenar beliau ialah Abdullah bin Abdul Kadir Munsyi. Beliau
dilahirkan pada tahun 1796, di kampung Pali Melaka. Beliau merupakan anak
bongsu daripada empat orang adik-beradik dan telah kematian ketiga-tiga
abangnya sejak kecil. Ayahnya berketurunan Arab Yaman manakala ibunya Salamah
berketurunan dari India. Sejak kecil dia telah diajar mengaji Al-Quran dan
tulisan jawi serta tatabahasa Bahasa Melayu oleh bapanya. Beliau juga turut
belajar bahasa Tamil, Hindi dan juga bahasa Inggeris.
Abdullah Munsyi juga pernah bertugas sebagai jurutulis kepada Sir Stamford
Raffles. Beliau juga pernah membantu paderi Thamson dan Milne menterjemah kitab
Injil ke dalam Bahasa Melayu. Beliau menjadi guru Bahasa Melayu kepada askar
Inggeris keturunan India dan memangku jawatan pengetua di Anglo-Chinese College
ketika Pader Tahmson pulang bercuti di England. Abdullah Munsyi meninggal dunia
pada usia 58 tahun di Jeddah pada tahun 1854 ketika dalam perjalanan ke Mekah.
Kejayaan Abdullah Munsyi sebagai pelopor sastera moden disebabkan oleh beberapa
faktor tertentu. Pertama berkaitan dengan kuasa barat mulai bertapak di Tanah
Melayu. Penjajahan barat oleh Inggeris ke atas Tanah Melayu telah menyebabkan
kuasa golongan feudal mulai merosot, pada ketika proses transisi inilah
Abdullah Munsyi tampil sebagai penulis yang membawa perubahan. Ini dapat
dibuktikan melalui karya-karya yang dihasilkan beliau seperti Kisah Pelayaran
Abdullah (1838) yang menceritakan pengalaman yang dilalui oleh beliau semasa
mengikuti rombongan penjajah Inggeris ke negeri-negeri Pantai Timur.
Kedua berasaskan faktor arus modenisasi yang dibawa oleh penjajah Barat.
Kehadiran alat cetak yang dibawa bersama arus modenisasi Barat telah
memungkinkan karya-karya yang ditulis oleh Abdullah Munsyi dicetak dan
diterbitkan. Beliau merupakan pengarang Melayu pertama yang karyanya dicetak.
Faktor pergaulan dengan orang-orang Barat turut memainkan peranan dalam kejayaan
Abdullah Munsyi. Hubungan beliau dengan orang-orang Barat sama ada ketika
beliau bekerja ataupun menjadi guru Bahasa Melayu, telah memperluaskan
pemikirannya selari dengan modenisasi yang dibawa oleh orang orang Barat.
Penulisan
Abdullah Munsyi
Menerusi penulisannya,
Abdullah Munsyi membawa sikap dan pemikiran yang menjadi gagasan utama dalam
karya-karyanya yang pertama, iaitu sikap dan pemikirannya terhadap Bahasa
Melayu. Abdullah Munsyi begitu berminat untuk mempelajari dan mendalami Bahasa
Melayu dan pemikirannya terhadap Bahasa Melayu jelas apabila beliau
menegaskan betapa pentingnya Bahasa Melayu perlu dipelajari oleh orang
Melayu. Kenyataan ini dapat dijelaskan berdasarkan pendiriannya terhadap Bahasa
Melayu seperti yang ditulis oleh beliau dalam karyanya, Kisah Pelayaran
Abdullah (1838) yang antara lainnya beliau menyatakan rasa kesalnya terhadap
orang-orang Melayu yang tidak mengambil berat tentang Bahasa Melayu.
Abdullah Munsyi memberi keutamaan terhadap
ilmu-ilmu lain. Ini diterjemahkan melalui kesedaran beliau terhadap betapa
mundur dan ceteknya pemikiran bangsanya telah mempengaruhi sikap dan
pemikirannya terhadap ilmu-ilmu yang dibawa masuk oleh orang-orang Barat.
Situasi itulah yang mendorong beliau untuk mempelajari ilmu-ilmu baharu yang
dibawa masuk oleh orang-orang Barat. Berdasarkan Hikayat Abdullah, dinyatakan
bahawa beliau belajar ilmu bumi seperti bentuk muka bumi, gerhana dan ilmu
kira-kira.
Abdullah Munsyi dalam karyanya, khususnya
Kisah Pelayaran Abdullah (1840) turut mencetuskan pandangannya terhadap cara
hidup orang Melayu. Beliau beranggapan orang Melayu malas, lali dan pengotor.
Bahasa percakapan orang Melayu juga buruk, makanan orang Melayu disebut terdiri
dari bahan-bahan kotor. Beliau turut memuji sikap rajin perempuan Kelantan yang
ringan tulang menjalankan perniagaan.
Kesimpulannya, kedudukan Abdullah Munsyi dan hubungannya dengan persekitaran
dan pengaruh Inggeris memberi peluang kepada Abdullah Munsyi meneroka ke dalam
pemikiran dan penulisan baru dan beliau dianggap sebagai pelopor sastera moden.
SYEIKH
ABDUL SAMAD AL-FALAMBANI
Syeikh
Abdul Samad al-Falambani dilahirkan pada tahun 1704 masihi bersamaan tahun 1116
Hijrah, di Palembang. Melihat kepada susur galur keturunan beliau, Syeikh Abdul
Samad berasal daripada keturunan Arab sebelah bapanya, iaitu Syeikh Abdul Jalil
bin Syeikh Abdul Wahhab bin Syeikh Ahmad al-Mahdani. Ayah beliau merupakan
ulama yang berasal dari Yaman yang dilantik menjadi Mufti negeri Kedah pada
awal abad ke-18. Ibunya pula, Radin Rianti, ialah wanita Palembang yang
diperisterikan oleh Syeikh Abdul Jalil selepas menikahi Wan Zainab, puteri
Dato’ Sri Maharaja Dewa di Kedah.
Syeikh Abdul Samad menerima pendidikan asas daripada ayahnya sendiri di Kedah.
Setelah itu, Syeikh Abdul Jalil menghantar kesemua anaknya untuk mendalami ilmu
di pondok di daerah Patani. Pada waktu itu, hanya Patani menjadi tempat menimba
ilmu-ilmu keIslaman sistem pondok secara lebih mendalam. Antara gurunya di
Patani ialah Syeikh Abdur Rahman bin Abdul Mubin Pauh Bok. Beliau juga turut
mempelajari ilmu sufi daripada Syeikh Muhammad bin Samman di samping mendalami
kitab-kitab tasawuf. Menerusi bidang tasawuf, beliau berguru pula dengan Syeikh
Abdul Rauf Singkel dan Syamsuddin al-Sumatrani yang masing-masing berasal dari
Acheh. Beliau menjadi ulama yang memiliki kepakaran dan keistimewaan dalam
cabang ilmu tasawuf kerana ilmu tersebut telah ditimba sejak kecil lagi.
Peranan
dan Sumbangan Syeikh Abdul Samad Al-Falambani
Hasil
tulisan Syeikh al-Falambani banyak menyeru umat Islam berjihad melawan penjajah
Eropah yang ketika itu menjajah kawasan Nusantara. Beliau turut menyebarkan
ajaran-ajaran sufisme selain berperanan aktif dalam menyelesaikan dua persoalan
pokok di Nusantara, iaitu dakwah Islamiyah dan kolonialisme Barat. Menerusi
dakwah Islamiyah, beliau memberi peringatan kepada masyarakat agar tidak
terjebak dengan ajaran-ajaran sesat yang menyimpang daripada ajaran tasawuf
sehingga mengabaikan syariat. Dalam menangani kolonialisme Barat pula, beliau
menghasilkan kitab Nasihah al-Muslimin wa Tazkirah al-Mu’min fi Fadali Jihad di
Sabilillah demi meniupkan semangat jihad kepada umat Islam di seluruh dunia.
Beliau adalah antara tokoh yang paling menonjol dalam bidang tasawuf dengan dua
buah karyanya yang terkenal dan masih ada sehingga kini, iaitu Hidayatus
Salikin dan Siyarus Salikin. Karya besar Sayr al-Salikin ila Ibadat Rabb
al-‘Alamin yang siap dikarang di Taif pada 1778M memuatkan terjemahan Lubab
Ihya’ Ulum al-Din karya Imam Al-Ghazali. Beliau juga menyajikan sistem ajaran
tasawuf yang memusatkan kepada pencapaian makrifah kesufian melalui pembersihan
batin dan penghayatan ibadah menurut syariat Islam. Sebuah lagi karya besar
beliau, Hidayah al-Salikin fi Suluk Maslak al_muttaqin, memperlihatkan
transformasi para ulama abad ke-18 yang mengambil langkah kembali mengikut
tasawuf sunni al-Ghazali dan meninggalkan wahdatul wujud ibn al-‘Arabi yang
sangat berpengaruh di Acheh. Antara kitab karangannya yang lain ialah Zahratul
Murid fi Bayani Kalimatit Tauhid 1178 H/1764 M, Risalah pada menyatakan sebab
yang diharamkan bagi nikah 1179 H/1765 M dan Puisi Kemenangan Kedah.
No comments:
Post a Comment