Adat Istiadat dan Starata Masyarakat Melayu dalam Sulalatus Salatin
Sulalatus
Salatin merupakan judul asal Sejarah Melayu. Karya ini ditulis oleh Tun Seri
Lanang pada tahun (1612). Sewaktu karya ini ditulis terdapat pelbagai cerita
lisan dan salasilah yang tesebar luas. Karya ini berkemungkinan besar ditulis
di Johor setelah Kesultanan Melayu Melaka berpindah dari Bentan setelah
diserang Portugis yakni setelah kejatuhan Melaka. Seterusnya, perpecahan
politik Melayu telah berlaku sehingga terdapat orang yang menyebelahi Portugis.
Bentan beberapa kali menyerang Melaka tetapi gagal. Walau bagaimanapun,
kemenangan Belanda di Melaka pada tahun (1641) menjadikan kesultanan Melayu
kembali kuat. Berdasarkan situasi inilah, Sulalatus Salatin dari Gowa
diperbaiki oleh penyalin-penyalin barunya.
Karya ini merupakan karya yang
sangat istimewa dari segi usia, budaya, bahasa, gaya naratif, ketatanegaraan,
pakaian, dan banyak lagi. Oleh itu, Sulalatus Salatin menjadi bahan suntingan,
alih aksara, dan terjemahan oleh sarjana Eropah dan pengkaji tempatan. Salah
satu judul terbitan berhubung teks dan kajian Sulaltus Salatin ialah Sulalatus
Salatin yang disunting oleh A. Samad Ahmad. Adat istiadat dan strata masyarakat
pada zaman itu merupakan keistimewaan yang sangat unik untuk ditelusuri bagi
menerjah kehidupan dan keagungan kerajaan Melayu pada zaman itu.
Konsep adat istiadat terbahagi
kepada dua iaitu, adat dan istiadat. Adat mewakili undang-undang dan larangan
Diraja. Larangan Diraja merupakan pelaksanaan undang-undang berdasarkan hukuman
melanggar undang-undang atau melakukan sebarang kesalahan. Undang–undang pula melibatkan larangan
mengenai perhiasan pakaian peralatan raja. Istiadat pula mewakili aturan dalam
negeri dan pelaksanaan upacara atau istiadat. Istiadat kebiasaannya dijalankan
di istana raja dan mengutamakan kelengkapan dan perjalanan upacara. Seterusnya,
aturan dalam negeri ialah istiadat aturan dalam negeri tidak melibatkan denda
dan mementingkan protokal.
Starata atau tingkat kedudukan
masyarakat Melayu dalam Sulalatus Salatin. Starata masyarakat Melayu pada zaman
kesultanan Melayu terdiri daripada golongan pemerintah dan golongan yang
diperintah. Golongan pemerintah terdiri daripada raja dan pembesar. Golongan
diperintah pula terdiri daripada rakyat dan hamba. Masyarakat Melayu
traditional sememangnya mengamalkan sistem pemerintahan secara mutlak.
Maksud Adat Istiadat dan Strata Masyarakat
Adat istiadat
sebahagian adat yang mengatur segala upacara dan kegiatan suci yang perlu
menerima penghormatan awam. Adat istiadat berlaku kerana masyarakat mengamal
dan menjaganya dengan baik (Abdullah Siddik, 1975). Walau bagaimanapun, adat
istiadat bergantung pada prinsip perubahan melalui muafakat dan perundingan
serta pengaruh luar. Etimologi perkataan adat berasal daripada bahasa Arab
iaitu, ‘Adah’ yang bermaksud kebiasaan atau perbuatan yang dilakukan secara
berulang-ulang lalu menjadi kebiasaan yang tetap dan dihormati. Seterusnya,
perbuatan kebiasaan ini akan menjadi adat. Kata majmuk adat merupakan adat
istiadat. Adat istiadat dalam masyarakat Melayu traditional merupakan segala
proses kehidupan manusia bermula daripada kelahiran hingga kematian (Abdul
Latif, 2001). Gambaran adat istiadat dan larangan - larangan yang mementingkan
protokol dan adat istiadat bertujuan untuk menonjolkan kebesaran raja Melaka.
Corak pemerintahan dan pentadbiran
di negeri Melaka telah mempengaruhi pembentukan susun lapis masyarakat. Setiap
lapisan masyarakat mempunyai kedudukan dan fungsinya yang tersendiri. Secara
umum, masyarakat Melayu tradisional Melaka dapat dibahagikan kepada dua
golongan utama iaitu golongan yang memerintah dan golongan yang diperintah.
Golongan pemerintah terdiri daripada raja dan pembesar. Golongan yang
diperintah terdiri daripada rakyat dan hamba (Akashah Ismail, 2010). Biasanya
golongan yang memerintah ini mempunyai kedudukan yang lebih tinggi dan istimewa
daripada golongan yang diperintah.
Adat Istiadat Dalam Sulalatus Salatin
Aturan
dalam Negeri
Aturan dalam
negeri ialah istiadat aturan dalam negeri tidak melibatkan denda dan
mementingkan protokal.
Adat
Penganugerahan Gelaran
Adat ini
dimulakan dengan menjemput orang yang bakal menerima gelaran ke istana.
Jemputan pula penganugerahan adalah mengikut pangkat dan gelaran yang bakal
diterima. Orang besar-besar akan menjemputnya jika mendapat penganugerahan
‘Perserian’. Bagi anugerah ‘Persangan’ hanya orang kecil-kecil sahaja yang akan
menjemput orang yang bakal menerima anugerah. Orang yang akan menerima anugerah
akan dijemput dengan menggunakan gajah atau kuda. Mereka akan diiringi dengan
payung dan gendang serunai ke istana. Ketika tiba di istana, riwayat mereka
akan dibaca dan diberi persalinan mengikut gelaran yang diberikaan oleh raja.
Sebagai contoh, anugerah bendahara akan diberi lima ceper persalinan. Situasi
ini dapat digambarkan melalui petikan teks di bawah.
Jika
baginda menggelar orang, maka raja dihadap orang di balairung, orang beradat.
Maka dijemput orang itu: jika "Perserian ", Orang Besar-besar
menjemput dia; jika "Persangan", orang kecil menjemput dia; jika
"Pertuanan" orang sedang menjemput dia; dan jika orang bergelar itu
patut bergajah, dibawakan gajah; yang patut berkuda, dibawakan kuda; dan
jikalau tiada patut bergajah dan berkuda, dibawa berjalan dengan bingkisan,
dengan payung dan gendang serunai, tetapi payung itu, ada hijau, ada yang
biru, ada yang merah, dan sebesar-besamya payung kuning; dan payung putih
dengan nagara itu mahal adanya, sebaik-baiknya nafiri. Dan payung kuning itu
payung anak raja-raja dan orang besar-besar; dan payung ungu dan merah dan
hijau itu payung sida-sida dan ben tara hulubalang sekalian. Adapun payung biru
dan hitam itu akan payung barang orang bergelar juga.
(A. Samad Ahmad,1979: 76)
Adat Mengadap Raja di Balairung
Semasa mengadap
raja terdapat adat istiadat mengadap raja di balairung. Pembesar-pembesar akan
di susun mengikut pangkat kebesaran tersendiri seperti bendahara, penghulu
bendahari, dan temenggung akan duduk di seri balai. Anak- anak raja akan duduk
di bahagian serambi balai sebelah kiri dan kanan. Sida- sida yang muda akan
duduk berselang-seli dengan bentara dan hulubalang yang berdiri di ketapakan balai
memikul pedang. Petikan di bawah menggambarkan aturan mengadap raja di
balairung. Situasi ini dapat digambarkan
melalui petikan teks di bawah.
Kemudian
daripada itu maka Raja Iskandar pun keluarlah ke penghadapan, dihadap oleh
segala raja-raja dan ulama dan pendita dan segala Orang Besar-besar, dan segala
pahlawan yang gagah-gagah mengelilingi takhta kerajaan baginda, dan dan
belakang baginda segala Hamba yang khas dan segala yang kepercayaannya.
(A. Samad Ahmad, 1979:5)
Istiadat Raja ke Istana
Institusi beraja
dalam Sulalatus Sulatin mempunyai kepelbagaian adat istiadat yang mengikut
aturan termasuklah adat istiadat raja masuk ke istana. Ketika raja akan ke
istana gendang akan dipalu sebanyak tujuh ragam dan nafiri akan dibunyikan.
Setelah selesai palukan gendang kali ketujuh, raja keluar bergajah diarak ke
istana. Rakyat yang hadir akan duduk bersila di tanah. Situasi ini dapat
digambarkan melalui petikan teks di bawah.
Syahadan di
Bintan gajah memangku puan baginda, dan Demang Mangku Raja, saudara Demang
Lebar Daun, menyandang pedang badram belawa, dengan segala penjawat baginda
berjalan di hadapan gajah baginda; Menteri Bupala memegang gading kanan, Aria
Bupala memegang gading kiri. Maka payung iram-iram kerajaan putih pun
terkembanglah empat, serta cogan kerajaan panji-panji alam pun terdirilah. Maka
diarak oranglah baginda masuk ke dalam kota Bintan dengan segala bunyi-bunyian
diiringkan oleh segala menteri hulubalang kedua buah negeri itu, terlalu sabur
rupanya. Mereka yang melihat bersesak bertindih-tindih sepanjang pasar itu.
Maka disuruh arak oleh Wan Seri Beni langsung sekali ke dalam; maka diarak
oranglah masuk ke dalam rong sekali, terkepil di atas rong dalam.
(A. Samad Ahmad, 1979:25)
Berdasarkan sulalatus sulatin ini,
Raja Iskandar berjalan dihadapan gajah baginda berserta dengan menteri baginda
iaitu, Menteri Bupala memegang gading kanan manakala Aria Bupala memegang
gading kiri. Orang suruhan baginda akan berjalan dihadapan gajah baginda.
Payung iram-iram putih kerajaan juga turut digunakan semasa perarakan tersebut.
Segala bunyi-bunyian dimainkan dan diiringi menteri kedua-dua buah negeri
melalui pasar sebelum masuk ke balai rong.
Adat Menjunjung Duli
Adat menjunjung
duli juga terdapat dalam Sulalatus Sulatin. Adat istiadat ini diadakan apabila
empat atan lima orang kepala bentara yang terdiri daripada sida-sida akan duduk
di Seri Balai. Segala perkakas seperti ketur, kendi, kipas, dan barang yang
diselang kedudukannya. Pedang pula berada di sebelah kiri dan kanan. Pedang
kerajaan dipikul oleh Laksamana atau Seri Bija Diraja. Situasi ini dapat
digambarkan melalui petikan teks di bawah.
Syahadan jika
menjunjung duli, dahulu kepala bentara yang empat lima orang itu daripada
sida-sida yang duduk di Seri balai itu, melainkan segala menteri yang
besar-besar. Adapun nakhoda Cempa yang pilihan duduk di seri balai; maka
segala anak tuan-tuan yang bersahaja-sahaja duduk di selasar balai. Adapun
segala perkakas raja, seperti ketur dan kendi, kipas dan barang sebagainya diselang-selang
duduknya; melainkan puan dan pedang dikelek-kelekan kiri dan kanan; pedang
kerajaan itu, Laksamana atau Seri Bija Diraja memikul pedang itu.
(A.Samad
Ahmad, 1979:75)
Starata Masyarakat Melayu dalam Sulalatus
Salatin
Raja merupakan
golongan yang merintah dan rakyat merupakan golongan yang diperintah.
Persetujuan ini hasil dari waadat antara Seri Teri Buana dengan Demang Lebar
Daun. Sehubungan itu, strata masyarakat dibahagikan kepada dua iaitu, golongan
pemerintah dan golongan yang diperintah.
- · Golongan pemerintah
- · Raja Atau Sultan
Golongan
pemerintah yang paling tinggi dalam susun lapis masyarakat dikenali sebagai
‘raja’. Walau bagaimanapun, setelah kedatangan Islam maka gelaran tersebut
telah bertukar kepada gelaran ‘sultan’. Sulalatus Salatin memaparkan golongan
pemerintah sebelum dan ketika kewujudan Kesultanan Melayu Melaka. Nama
pemerintah tertinggi atau raja sebelum wujudnya Kesultanan Melayu Melaka ialah
Raja Iskandar, Raja Suran, dan Demang Lebar Daun. Selain itu, nama-nama sultan
yang memegang taktha kerajaan pada zaman Kesultanan Melayu Melaka pula iaitu,
Sultan Muhammad Syah, Sultan Muzaffar Syah, Sultan Mansur Syah, Sultan
Alau’d-Din Riayat Syah, dan Sultan Mahmud Syah. Karya Sulalatus Sulatin
istimewa kerana memberi pandangan terhadap pembaca mengenai paparan sikap setiap
pemerintah dalam pemerintahannya. Pembaca dapat menilai sendiri setiap tindakan
pemerintah yang membawa kebaikan dan keburukan dalam masyarakat. Terdapat
pemerintah yang bertanggungjawab tentang nasib dan masa depan puterinya dan
menjaga kebajikan rakyatnya daripada teraniaya. Situasi ini dapat digambarkan
melalui petikan teks di bawah.
Barang
maklum duli tuanku Yang Maha Mulia, jikalau anak patik telah terambil ke bawah
duli, jikalau ia kena penyakit seperti patik-patik yang lain, telah maklum ke
bawah duli tuanku itu, jikalau ada ampun kumia duli Yang Maha Mulia, janganlah
tuanku keluarkan dari bawah istana tuanku. Biarlah ia menjadi gembala dapur
Yang Maha Mulia, dan menyapu sampah di bawah peraduan duli tuanku. Seperkara
lagi, perjanjian patik mohonkan anugerah ke bawah duli Yang Maha Mulia, segala
hamba Melayu jikalau ada dosanya ke bawah duli, patik pohonkan jangan ia
difadihatkan, dinista yang keji-keji, jikalau patut pada hukum syarak bunuh,
tuanku; jangan duli tuanku aibi."
(A.Samad Ahmad :1979: 25)
Maka titah Seri
Teri Buana, "Kabullah hamba akan janji paman itu; tetapi hamba pun hendak
minta janji juga pada paman. "Maka sembah Demang Lebar Daun, "Janji
yang mana itu, patik pohonkan titah duli Yang Maha Mulia." Maka titah Seri
Teri Buana, "Hendaklah oleh segala anak cucu Hamba, jikalau ada salahnya
sekalipun, atau zalim jahat pekertinya, jangan segala Haru ba Melayu itu
derhaka dan menitikkan darahnya ke bumi, jikalau mereka itu akan cedera,
berundur hingga takluk negerinya juga. "
(A.Samad Ahmad :1979:25)
Walau bagaimanapun, terdapat juga
sultan yang tidak bermoral sebagai pemerintah. Sebagai contoh, Sultan Mahmud
Syah yang suka berfoya-foya, kuat nafsu, dan terlibat dengan perkara maksiat.
Antara sikap sultan mahmud yang menunjukkan baginda mengetepikan nilai moral
melalui peristiwa baginda berjahat degan isteri Tun Biajid ketika suaminya
tiada di rumah. Namun, ketika usia baginda meningkat tua, baginda telah
mengubah sikapnya menjadi seorang yang memegang nilai-nilai positif. Keinsafan
baginda jelas terpancar apabila baginda meninggalkan banyak wasiat berunsurkan
nasihat.
- · Bendahara
Bendahara
merupakan pembesar negeri yang paling kanan dan menjadi ketua penasihat kepada
sultan dalam starata masyarakat Melayu yang terdapat dalam karya agung
Sulalatus Salatin. Bendahara juga memegang tugas sebagai pemangku sultan jika
sultan masih kecil. Sebagai contoh, Bendahara Paduka Raja Tun Perak
melaksanakan pemerintahan sewaktu Sultan Mahmud Syah Masih kecil.
Selain itu, bendahara memegang
beberapa tugas lain seperti berkuasa menyelesaikan masalah tertentu tanpa merujuk
sultan. Misalnya, Bendahara Seri Maharaja menyelesaikan perselisihan antara
Raja Mendaliar dengan Nina Ura Dewana. Bendahara turut berkuasa memberi arahan
tanpa perintah raja dalam starata masyarakat Melayu dalam Sulalatus Salatin.
Seseorang bendahara merupakan orang yang penting dalam organisasi masyarakat
apabila bertindak sebagai pemimpin apabila berlaku peperangan dan berpengaruh
dalam memilih pengganti sultan.
Antara beberapa orang bendahara
dalam karya agung yang memegang pucuk kepimpinan keagungan Kesultanan Melayu
Melaka iaitu, Tun Perak, Tun Ali, dan Tun Mutahir. Tun perak merupakan salah
seorang bendahara yang berwibawa kerana beliau merupakan seorang yang pintar,
cekap, berani dan sangat rapat dengan sultan. Oleh itu, beliau memegang jawatan di
bawah empat pemerintahan iaitu, zaman Sultan Muzaffar Syah, Sultan Mansur Syah,
Sultan Alau’d-Din Riayat Syah, dan Sultan Mahmud Syah.
Kebijaksanaan Tun Perak dapat
dilihat apabila beliau bijak mengatur strategi perang untuk mencapai kejayaan
tanpa pertumpahan darah. Beliau bijak kerana menggunakan tipu helah dengan
menambat puntung api pada kayu-kayu di sepanjang sungai. Sehubungan itu, pihak
Siam menggangap angkatan Melaka sangat ramai untuk menyerangnya. Bendahara berkuasa
dan berpengaruh dalam melantik dan memilih pengganti sultan. Situasi ini dapat
dilihat apabla Bendahara Paduka Raja Tun Perak enggan menyembah Raja Muhammad
(Raja Muda) setelah tragedi pembunuhan Tun Besar menyebabkan Sultan Mansur Syah
terpaksa "mengalah" dan menyingkirkan Raja Muhammad dari takhta
Melaka dan dirajakan di Pahang.
·
Penghulu Bendahari
Seterusnya,
penghulu bendahari merupakan orang ketiga terpenting dalam starata masyarakat
dalam Sulalatus Sulatin. Penghulu
bendahari bertindak sebagai bendahari raja dalam melaksanakan tugas dalam
negeri. Penghulu bendahari melaksanakan tugasnya dalam masyrakat sebagai
pemmungut hasil negeri termasuk hasil
yang ddipungut oleh syahbandar. Beliau juga menyimpan daftar bilangan hamba dan
mengurus kelengkapan dalam istana.
Oleh itu, beliau
bertanggungjawab menyuruh penghulu balai menghias balai, membentang tikar,
menggantung tabir, dan langit-langit. Bukan itu sahaja, penghulu bendahari
memegang usungan di sebelah kanan apabila raja berangkat secar berusungan pada
hari raya. Gelaran yang diberikan terhadap penghulu bendahari ialah Seri Nara
Diraja.
Berdasarkan
sulalatus salatin jawatan Seri Nara Diraja dipegang oleh tun ali. Tun ali ialah
Anak Mani Puridan bersama Tun Ratna Sari. Pengaruh Seri Nara Diraja sangat kuat
dalam institusi Kesultanan Melayu Melaka kerana beliau merupakan pembesar
terpenting dalam rancangan merampas taktha Melaka yang dikuasai Raja Rekan.
Rampasan ini berhasil disebabkan oleh kebijaksaannya tokoh ini. Seri Nara
Diraja sangat berpengaruh semasa pemerintahan Sultan Muzaffar Syah. Tokoh ini
mempunyai hubungan yang sangat akrab dengan sultan menyebabkan segala
kemahuannya dituruti sehingga Seri Wak Maharaja terasa tersingir dan tidak
dipedulikan. Situasi ini dapat dilihat melalui petikan teks di bawah.
Hatta maka
Bendahara Seri Amar Diraja pun hilanglah, maka Tun Perpatih Sedang, anak
Bendaharalah pula jadi Bendahara bergelar Bendahara Seri Wak Raja juga, tetapi
sungguhpun jadi Bendahara sekadar nama sahaja, yang orang besamya Seri Nara
Diraja juga; barang suatu katanya tiada dilalui raja, (A.
Samad Ahmad, 1979: 87)
- · Temenggung
Temenggung
bertanggungjawab sebagai pelaksana undang-undang dan peraturan negeri dalam
starata masyarakat Melayu dalam Sulalatus Salatin. Beliau bertugas sebagai
orang yang bertanggungjawab menjaga keselamatan, menangkap orang yang bersalah,
dan menjalani hukuman. Temenggung melaksanakan kawalan dalam negeri. Keadaan
ini jelas dilihat dalam karya Sulalatus Salatin apabila Melaka diancam pencuri
ketika pemerintahan Sultan Alau’d-Din Riayat Syah. Selain itu, temenggung juga
bertanggungjawab dalam hal-hal yang melibatkan protokol seperti mengatur tempat
pembesar mengikut status. Temenggung turut bertugas mengepalai gajah ketika
raja menaiki gajah.
- · Syahbandar
Syahbandar
merupakan orang yang mengawal aktiviti segala dagang dalam starata masyarakat
sulalatus masyarakat. Beliau bertanggungjawab atas urusan di kuala seperti
memeriksa perahu masuk dan keluar. Syahbandar juga melaksanakan tugas dengan
menyelia pedagang-pedagang yang menurun barang dari kapal dan memungut cukai
daripada pedagang.
- · Laksamana
Laksamana
dilantik daripada keturunan hulubalang. Laksamana bertanggungjawab menjaga
negeri daripada ancaman di laut dan darat. Sebagai contoh, laksaman Hang Tuah
menghalang Semerluki dari Makasar yang datang merosakkan tanah jajahan Melaka.
Laksamana juga berperanan memikul pedang kerajaan dalam istiadat rasmi.
Berdasarkan Sulalatus Salatin menceritakan cara Hang Tuah diberi pengiktirafan
yang tinggi setelah berjaya membunuh hang jebat yang dianggap pengkhianat.
Selain itu,
laksamana turut menjaga keselamatan dan maruah bendahara sekiranya terdapat
orang yang menghina atau biadap kepada bendahara. Misalnya, Laksamana Khoja
Hassan tidak teragak-aagak membunuh Tun Perpatih Hitam yang berkelakuan kurang
sopan iaitu, menguis tikar dengan kaki di hadapan Bendahara Seri Maharaja.
Laksamana juga bertugas sebagai pengawal istana.
Keperwiraan
seorang laksamana dapat ditelusuri melalui tokoh laksamana yang bernama hang
tuah. Asal keturunan hang tuah berasal daripada anak raja bajung yang menetap
di negeri bajung dari kepulauan mengkasar. Nama sebenar hang tuah ilah daeng
mempawah. Gelaran Hang Tuah diberikan oleh Sultan Mansur Syah. Ketika Hang Tuah
dibawa ke Melaka umur tokoh ini hanyalah berusia 12 tahun. Beliau merupakan
seorang yang hebat dalam bermain senjata dan ilmu hulubalang.
Hang
tuah telah memegang jawatan sebagai laksamana ketika pemerintahan kerajaan
Melayu Melaka dengan membantu sultan dalam peperangan. Tokoh ini telah
menyertai angkatan perang melaka menyerang dan menakluk negeri-negeri lain bagi
meluaskan tanah jajahan takluk. Situasi ini dapat dilihat dalam karya Sulaltus
Salatin apabila beliau mengiringi Bendahara Paduka Tuan dan Seri Bija Diraja
menentang angkatan perang Haru yang merosakkan jajahan Pasai dan tanah jajahan
Melaka. Hang Tuah juga turut mengiringi Sultan Mansur Syah dalam rombongan
diraja ke Majapahit. Hal ini demikian kerana tugasnya bertanggungjawab ke atas
keselamatan sultan.
Tambahan
lagi, ketokohan Hang Tuah dalam sistem pemerintah dalam susun lapis masyarakat
sesuah kerajaan dapat dilihat dalam karya Sulaltus Salatin apabila beliau
mengetui angkatan perang melaka menumpaskan kegiatan lanun yang mengancam
keselamatan Melaka. Kegiatan ini dilakukan oleh anak Raja Mengkasar yang
menjalankan kegiatan lanun di tanah jajahan Melaka. Situasi ini dapat
digambarkan melalui petikan teks di bawah.
Maka sembah Seri
Bija Pikrama, "Tiada tuanku, raja Mengkasar bertanya kepada patik akan
kegemaran duli tuanku maka patik katakan gemar akan budak yang baik rupa."
Mala semuanya perihal ehwalnya habis dipersembahkannya ke bawah duli Sultan
Mansur Syah. Maka baginda pun suka, serta Seri Bija Pikrama dipuji baginda.
Maka Daeng Merupawah itu dinamai baginda Hang Tuah, itulah asal Hang Tuah; maka
dipeliharakan oleh baginda dengan sepertinya, terlalu kasih baginda akan Hang
Tuah, maka dianugerahi akan dia sebilah keris terupa Melaka dengan selengkap
perhiasannya.
(A.
Samad Ahmad, 1979: 105)
- · Golongan Diperintah
- · Rakyat
Rakyat merupakan
orang yang diperintah dalam sebuah pemerintahan. Mereka mengamalkan kehidupan
dengan aktiviti perniagaan, aktiviti di laut, dan bertani. Salah satu peristiwa
yang memaparkan aktiviti masyarakat dalam Sulalatus Salatin ialah aktiviti
berniaga. Sitausi ini digambarkan apabila seorang perempuan yang ingin membuka
kedai namun terlihat tangan orang yang ingin mencuri lalu menjerit. Situasi ini
dapat digambarkan melalui petikan teks di bawah.
Telah hari siang maka perempuan yang
punya kedai itu pun hendak membuka kedai, maka dilihatnya lengan orang
tersampai pada alang kedainya itu; maka ia pun terkejut, lalu menjerit. Maka
daripada hari itulah datang kepada akhirnya, tiada pencuri lagi dalam negeri
Melaka.
( A.Samad Ahmad, 1979:175)
·
Hulubalang
Hulubalalng
memegang peranan yang penting susun lapis masyarakat dalam Sulalatus Salatin.
Hulubalang sangat berperanan dalam sesebuah pemerintahan beraja. Hulubalang
bertanggungjawab sebagai ketua utusan Melaka. Situasi ini dipapar dalam
Sulalatus Salatin melalui watak Tun Bijaya Sura. Tun Wijaya Sura merupakan
orang yang diberi tanggungjawab oleh sultan untuk menjadi ketua utusan dalam
rombongan melaka ke majapahit. Tokoh ini mempunyai kehebatannya yang tersendiri
sebagai hulubalang melalui permainan keris dan
mengatasi pahlawan Majapahit. Tun Wijaya Sura juga berperanan
mempertahankan maruah sultan dan kerajaan Melaka. Situasi ini dapat digambarkan
melalui petikan teks di bawah.
Maka Tun Bijaya Sura pun menyembah, lalu bangkit berlayam
menari. Setelah hampir dengan anjing
itu, maka dikirapnya utar-utar itu; maka gemerincinglah bunyi segala genta itu.
Maka anjing itu pun terkejut, putus rantai emas itu, lalu lari ke hutan, terus
hilang. Maka tun bijaya sura pun bermainlah sapu-sapu rengit. Maka seri bitara
pun tersenyum melihat penjenaka Tun Bijaya Sura itu; dalam hatinya berkata ,
“sangat bijaksana raja melayu ini, semua hambanya cerdik belaka;ia membalas
akan tuannya mengadap anjing, maka kakinya pula disuruh hadap kepada kita.”
(A.
Samad Ahmad: 1979:122)
Keistimewaan hulubalang yang
bernama Tun Wijaya Sura ini juga digambarkan melalui tindakan pintar membuat
helah, cepat berfikir, dan hebat menjawab setiap persoalan. Beliau juga mahir
dalam adat jawa dan menjaga 40 keris yang diaugerahkan dengan selamat.
·
Hamba
Strata
masyarakat paling rendah dalam masyarakat yang terdapat dalam Sulalatus Salatin
ialah hamba. Kebiasaannya, hamba akan menjadi milik raja untuk membantunya
dalam sistem pemerintahan dan hidupan seharian. Semasa pemerintahan Sultan
Iskandar, hamba digunakan untuk membantu baginda dalam sistem kehidupan
seharian. Baginda sangat menaruh kepercayaan terhadap hambanya. Salah seorang
hamba raja ialah Badang. Badang merupakan hamba kepada Seri Rakna Wikrama.
Baginda menjadikan Badang sebagai hamba kerana terpesona dengan kebaikannya.
Situasi ini dapat digambarkan melalui petikan teks di bawah.
Kemudian daripada itu
maka Raja Iskandar pun keluarlah ke penghadapan, dihadap oleh segala raja-raja
dan ulama dan pendita dan segala Orang Besar-besar, dan segala pahlawan yang
gagah-gagah mengelilingi takhta kerajaan baginda, dan dan belakang baginda
segala Hamba yang khas dan segala yang kepercayaannya.
(A.
Samad Ahmad,1979:5)
No comments:
Post a Comment