Takrif Melayu
M.
Ptolemy telah menggunakan istilah ‘maleu-kolon’ dalam karyanya yang berjudul
“Geographike Sintaxis”. Terdapat juga perkataan seperti malaya-dvipa dalam
Kitab Hindu Purba yang berjudul Purana. Catatan orang China ada menyatakan
bahawa sebuah kerajaan ‘Mo-lo-yeu’ telah mengirimkan utusan ke negara China
untuk mempersembahkan hasil buminya kepada raja China pada sekitar tahun 644
hingga 645 Masihi. Satu lagi catatan orang China ialah berkenaan catatan rahib
Buddha yang bernama I-Tsing yang telah menggunakan kata ‘mo-lo-yu’ tentang dua
buah kerajaan yang dilawatinya sekitar tahun 675 Masihi, iaitu Kerajaan Melayu
di Sungai Batang dan Kerajaan Sriwijaya di Palembang. Catatan dalam
Kesusasteraan China turut menyatakan bahawa pengembara yang singgah di
Nusantara mendapati bahasa yang dituturkan oleh penduduk di situ ialah bahasa
K’un-lun. Bahasa ini dipercayai oleh penyelidik sebagai Bahasa Melayu kuno.
Malah, terdapat catatan perkataan ‘Malaya’ atau ‘Melayu’ pada bahagian belakang
sebuah patung yang telah dijumpai di Padang Rocore, Batanghari yang bertarikh
1286 Masihi. Buku Sejarah Melayu juga ada mengaitkan perkataan Melayu dengan
nama sebatang sungai yang deras alirannya, iaitu Sungai Melayu.
Definisi
“Melayu” dari Segi Etimologi
Etimologi
ini bermaksud kajian tentang asal-usul dan sejarah sesuatu perkataan serta
makna perkataan tersebut. Menurut Mohd Rashid (2007), mengatakan bahawa
‘Melayu’ itu terbit daripada perkataan Sanskrit ‘Malaya’ atau daripada perkataan Tamil ‘Malai’ yang bererti bukit
atau tanah tinggi. Orang Portugis
menggelarnya sebagai Malayo.
Berdasarkan sejarah, bangsa yang bernama Melayu itu menempat dengan sunyi di
sebuah kawasan anak sungai yang bernama Sungai Melayu di Hulu Sungai Batang
hari atau kini terkenal dengan nama Sungai
Jambi. Manakala di kawasan hulu Sungai Jambi itu terdapat sebuah kerajaan
Melayu semasa sebelum terkenalnya Kerajaan Srivijaya atau Palembang Tua.
Istilah ‘Melayu’ ditakrifkan oleh
UNESCO pada tahun 1972 sebagai sebuah suku bangsa Melayu di Semenanjung
Malaysia, Thailand, Indonesia, Filipina dan Madagaskar. Bagaimanapun, menurut
Perlembagaan Malaysia, istilah ‘Melayu’ hanya merujuk kepada seseorang yang
berketurunan Melayu yang menganut agama Islam. Merujuk kepada kata lain, bukan
semua orang yang berketurunan daripada nenek moyang Melayu adalah orang Melayu.
Istilah ‘Melayu’ yang digunakan untuk merujuk kepada nama bangsa atau bahasa
adalah suatu perkembangan yang agak baru dari segi sejarah, iaitu setelah adanya
Kesultanan Melayu Melaka. Walaupun demikian, tidaklah sehingga abad ke-17
bahawa istilah ‘Melayu’ yang merujuk kepada bangsa semakin digunakan secara
meluas. Sebelum itu, istilah ‘Melayu’ hanya merujuk kepada keturunan raja
Melayu dari Sumatera sahaja.
Penggunaan istilah ‘Melayu’ muncul
buat pertama kali pada kira-kira 100 hingga 150 Masihi dalam karya M. Ptolemy,
Geographike Sintaxis yang menggunakan istilah ‘maleu-kolon’. G. E. Gerini
menganggap bahawa istilah tersebut berasal daripada perkataan Sanskrit, iaitu
‘malayakom’ atau ‘malaikurram’, yang merujuk kepada Tanjung Kuantan di
Semenanjung Malaysia. Sebaliknya, Roland Bradell menganggap tempat itu merujuk
kepada Tanjung Penyabung. Istilah ‘Malaya dvipa’ muncul dalam kitab Purana,
iaitu sebuah kitab Hindu purba yang ditulis sebelum zaman Gautama Buddha
sehingga 500 Masihi. Dvipa bermaksud ‘tanah yang dikelilingi air’ dan
berdasarkan maklumat-maklumat yang lain dalam kitab tersebut, para pengkaji
beranggapan bahawa Malaya dvipa merupakan sebuah Pulau Sumatera.
Istilah
‘Mo-lo-yu’ juga ada dicatat dalam buku catatan perjalanan pengembara Cina pada
sekitar tahun 644-645 Masihi semasa zaman Dinasting Tang. Para pengkaji
bersependapat bahawa perkataan ‘Mo-lo-yo’ yang dimaksudkan itu ialah kerajaan
yang terletak di Jambi di Pulau Sumatera serta Sriwijaya yang terletak di
daerah Palembang. Penakrifan orang Melayu merupakan satu pekerjaan yang sukar.
Sekiranya menurut penakrifan orang Melayu, penakrifan ini merangkumi kebanyakan
orang di Malaysia, Indonesia dan sebahagian dari negeri Thailand dan Filipina.
Tetapi, di Indonesia moden, orang Melayu ditakrifkan hanya sebagai salah satu
daripada beratus-ratus kaum atau suku di negara itu. Lebih-lebih lagi, warga
Indonesia yang dilahirkan selepas kewujudan negara Indonesia lebih suka
mengenali diri mereka sebagai orang Indonesia dan mengenali bahasa mereka
sebagai bahasa Indonesia. Walaupun sedemikian, secara amnya terdapat dua jenis
penakrifan untuk menentukan sama ada seseorang itu orang Melayu, iaitu:
v Penakrifan
undang-undang
v Penakrifan
antropologi
Manakala
di Malaysia pula, Perlembagaan dalam perkara 160 (2), mentakrifkan orang Melayu
sebagai:
v Seorang
yang beragama Islam
v Bertutur
Bahasa Melayu
v Mengamalkan
adat istiadat Melayu
Bukan
itu sahaja, malah orang Melayu ini dikatakan lahir sebelum Hari Merdeka sama
ada di Persekutuan Tanah Melayu (Malaya) atau di Singapura atau pada Hari
Merdeka, dia bermastautin di Persekutuan atau di Singapura. Takrifan
undang-undang ini adalah ditetapkan demi keperluan politik di negara Malaysia.
Maka dengan itu, takrifan adalah dianggap tidak menepati hakikat di mana
sebenarnya terdapat juga orang Melayu yang bermastautin di luar Persekutuan
Malaysia. Misalnya, di Selatan Thailand terdapat juga kelompok manusia yang
bertutur dalam Bahasa Melayu dan mengamalkan budaya orang Melayu. Penakrifan
ini dikatakan tidak sesuai digunakan untuk takrifan kepada kaum Cina yang
berbeza pertuturannya, sebaliknya berkongsi tulisan dan adab resam yang sama
dalam kalangan suku-suku kaum yang berlainan.
Definisi
‘Melayu’ Berdasarkan Bangsa
Istilah
Melayu dapat diberikan kepada dua pengertian, iaitu pengertian yang luas dan
juga pengertian yang sempit.
Pengertian yang Luas
Istilah
Melayu merujuk kepada bangsa-bangsa Austronesia yang terdapat di Semenanjung
Tanah Melayu dan kawasan-kawasan gugusan Kepulauan Melayu. Berdasarkan ‘The Malay Culture Study Project’ (1972),
konsep Melayu ini merujuk kepada suku bangsa di Semenanjung Tanah Melayu,
termasuklah orang-orang Melayu di Thailand, Indonesia, Filipina dan Madagaskar.
Secara umumnya, dapatlah dikatakan bahawa pengertian Melayu merujuk kepada
bangsa yang berbahasa Melayu yang mendiami Semenanjung Tanah Melayu, pantai
Timur Sumatera dan beberapa tempat yang lain di Nusantara.
Pengertian yang Sempit
Pengertian
yang sempit ialah seperti yang terdapat dalam Perlembagaan Malaysia, iaitu
dalam Perkara 153 yang telah mengatakan bahawa seseorang itu dapat ditakrifkan
sebagai Melayu apabila mereka memiliki ciri-ciri seperti berikut:
v Lazimnya
berbahasa Melayu
v Berkebudayaan
Melayu
v Beragama
Islam (Tukar kewarganegaraan: taraf Melayu-hilang, yang murtad)
Orang Negrito
Orang
Negrito merupakan penduduk yang paling awal di Kepulauan Melayu. Mereka
diperkirakan ada di sini sejak abad 1000 Sebelum Masihi berdasarkan penerokaan
arkeologi di Gua Cha, Kelantan. Menerusi orang Negrito inilah telah
diperturunkan orang Semang yang mempunyai ciri-ciri fizikal berkulit gelap,
berambut kerinting, bermata bundar, berhidung lebar, berbibir penuh serta
memiliki bentuk saiz badan yang pendek.
Raut Wajah Orang
Negrito
Suku
Kaum Orang Asli (Kumpulan Negrito)
Melayu
Proto
Perpindahan orang Melayu Proto ke
Kepulauan Melayu diperkirakan berlaku pada tahun 2500 Sebelum Masihi. Mereka
pada masa itu telah memiliki peradaban yang lebih maju berbanding orang
Negrito, iaitu ditandai dengan kemahiran yang pandai bercucuk tanam. Terdapat
satu lagi persamaan antara Melayu Proto di mana golongan ini dikenali sebagai
Melayu Negosiddek di mana kebanyakan terdapat di sebuah pulau yang dikenali
sebagai Pinang. Melayu Negosiddek ini dikatakan mahir dalam bidang lautan
tetapi tidak pandai berenang.
Raut
Wajah Melayu Proto
Suku
Kaum Orang Asli (Kumpulan Melayu Proto)
Gambar
pada Zaman Melayu proto
Melayu
Deutro
Perpindahan orang Melayu Deutro
pula merupakan gelombang lanjutan daripada perpindahan orang Melayu kuno yang
kedua, iaitu Melayu Proto yang berlaku pada tahun 1500 Sebelum Masihi. Mereka
merupakan antara manusia yang hidup di pantai dan mempunyai kemahiran berlayar.
Mo-lo-yo = Meloyor, Melayar, Melaut, Melayor/Melayo
ReplyDelete